Kontrovesi

Basuhlah Botol Susu Anak Dengan 8 Cara Ini, In Shaa Allah Anak Tak Cepat Sakit!

loading...
Kadang sebab penat dan nak cepat, ibu suka biarkan botol anak tanpa dibasuh. Kalau anak memang banyak botol susu, lagilah lama maknya biarkan. Inilah yang salah dan ibu kena tahu botol susu itulah segala tempat bakteria akan melekat kalau tidak dijaga dengan betul.
Jadi untuk selamatkan anak-anak dari peringkat awal, ibu kena rajin dan ikut beberapa cara ini...

1. Terus basuh, kalau malas bilas air

Ini memang kena buat! Kalau dah nampak anak habis minum susu, terus ambil botol dan goncang dengan air dulu. Lagi elok, rendam dengan air suam. Kalau pun malas sangat, pastikan bilas air. Nak basuh esok hari pun, tak kisahlah. Janji susu tak terbiar dalam botol lama sangat. Itu yang boleh berkerak!

2. Sabun khas

Nak basuh botol susu ni tak bolehlah guna pencuci pinggan mangkuk yang sedia ada. Bahaya! Mak-mak perlu sediakan cecair khas untuk mencuci botol bayi. nak jimat, cari yang murah. Janji selamat dan tak ada kesan pada bayi.

3. Leraikan satu-satu

Janganlah cuci botol anak dengan puting melekat pada bekasnya. Leraikan satu-satu dan rendam air panas.

4. Guna berus khas

Berus khas senang untuk ibu basuh bahagian dalam. Senang menghilangkan saki baki susu yang melekat. Teliti sedikit di bahagian puting susu agar ketulan susu tertanggal.

5. Garam

Sedikit sukar untuk cuci bahagian puting susu. Jadi ambil garam dan sapu di bahagian dalam puting susu. Gerakkan ke sekeliling dengan cara memicit dan mengurut hujungnya. Letakkan juga ke dalam botol susu yang kotor dan goncang dengan air. Ini dapat hilangkan saki baki susu dan bau masam susu.

6. Guna jarum

Basuh botol susu dan peralatan lain dengan sempurna di bawah air mengalir. Guna jarum untuk membersihkan lubang-lubang pada puting susu.

7. Sterilkan botol susu anak

Setiap kali selepas cuci, anda kena sterilkan botol susu anak, cara ini untuk bunuh semua bakteria yang mungkin masih ada di dalam botol susu. Rendamkan dalam air panas selama 10 minit selepas dicuci dengan pencuci khas.

8. Jangan basah

Botol yang lembap boleh undang bakteria lebih cepat, jadi seeloknya pastikan botol susu anak kering. Kalau puting susu anak dah berkerak, tukar baru! Nak cepat kering, belilah tempat letak botol susu. Apa salahnya sediakan untuk jaga kesihatan anak.

Ok, itu sahaja tip penting buat ibu yang baru ada anak, moga bermanfaat buat semua!

Sumber: Mingguan Wanita


via Bin Usrah

from Viral Semasa http://ift.tt/2lV9eO1
via IFTTT

About BaruLaViral

Powered by Blogger.
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close