Kontrovesi

Ulangi Membuat Dosa Walaupun Telah Bertaubat

loading...
Gambar Hiasan
Soalan : 
Setiap kali dia menyesal dia bertaubat dan berdoa tetapi dia mengulangi dosa itu semula.. Adakah doa dan taubatnya  akan diterima oleh Allah SWT? Mohon penjelasan ustaz.

Jawapan : 
Allah SWT tetap akan terima taubat hamba-Nya jika dia bertaubat kepada Allah SWT selagi nyawanya belum sampai dikerongkong (sebelum nazak). Untuk muhasabah kenapa seseorang sudah bertaubat boleh mengulangi dosa-dosa yang lama dimana silapnya? Jika kita lihat syarat-sayart taubat nasuha terdapat 5 perkara :
PERTAMA : Taubatnya tersebut dilakukannya dengan ikhlas semata kerana Allah. Jadi, faktor yang mendorongnya untuk bertaubat, bukanlah kerana riyak nama baik (prestise), takut kepada makhluk ataupun mengharap suatu urusan duniawi yang ingin diraihnya. Bila dia telah berbuat ikhlas dalam taubatnya kepada Allah dan faktor yang mendorongnya adalah ketakwaan kepada-Nya, takut akan seksaanNya serta mengharap pahalaNya, maka berarti dia telah berbuat ikhlas dalam hal tersebut.
KEDUA : Menyesali perbuatan dosa yang telah dilakukan. Yakni, seseorang mendapati dirinya sangat menyesal dan bersedih atas perbuatan yang telah lalu tersebut serta memandangnya sebagai perkara besar yang wajib baginya untuk melepaskan diri darinya.
KETIGA : Berhenti total dari dosa tersebut dan keinginan untuk terus melakukannya. Bila dosanya tersebut berupa tindakannya meninggalkan hal yang wajib, maka setelah taubat dia harus melakukannya dan berusaha semaksima mungkin untuk membayarnya. Dan jika dosanya tersebut berupa tindakannya melakukan sesuatu yang diharamkan, maka dia harus cepat berhenti total dan menjauhinya. Termasuk juga, bila dosa yang dilakukan terkait dengan makhluk, maka dia harus memberikan hak-hak mereka tersebut atau meminta dihalalkan darinya.
KEEMPAT :  Bertekad untuk tidak lagi mengulanginya di masa yang akan datang. Yakni, di dalam hatinya harus tertanam tekad yang bulat untuk tidak lagi mengulangi perbuatan maksiat yang dia telah bertaubat darinya.
KELIMA :  Taubat tersebut hendaklah terjadi pada waktu yang diperkenankan. Jika terjadi setelah lewat waktu yang diperkenankan tersebut, maka ia tidak diterima. Lewatnya waktu yang diperkenankan tersebut dapat bersifat umum dan dapat pula bersifat khusus. Waktu yang bersifat umum adalah saat matahari terbit dari arah terbenamnya. Maka, bertaubat setelah matahari terbit dari arah terbenamnya tidak dapat diterima. Atau ketika nazak (nyawa dikerongkong) maka taubatnya tidak akan diterima.
Satu perkara yang perlu diingat jika seseorang sudah bertaubat kemudian mengulangi lagi dosa tersebut di khautiri hatinya menjadi mati dan rasa payah pula nak kembali kepada fitrah yang asal dan tiba-tiba dia mati dalam keadaan dia tak sempat nak bertaubat maka perkara inilah yg sangat dikhuatiri.
Oleh itu pesanlah kepada saudara kita yang sudah bertaubat maka janganlah sekali-kali cuba melanggari janji yang telah dia buat dihadapan Allah SWT untuk bertaubat tiba-tiba dia lupa akan janji yang telah dia ucapkan ketika dia bertaubat dahulu. Wallahu a’lam


via Bin Usrah

from Viral Semasa http://ift.tt/2mmpKcD
via IFTTT

About BaruLaViral

Powered by Blogger.
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close