Kontrovesi

'Saya tak nak pun beg ini, saya nak iPhone ini saja' - Pencuri

loading...

Oleh Anna Lee

Kejadian Sabtu lalu masih membuatkan saya trauma. Ceritanya, saya solat bersama kakak dan beg tangan telah dicuri oleh perempuan dalam gambar ini. Apa yang membuatkan saya pedih dan sedih adalah pengakuan dari si pencuri ini. 

"Saya tak nak pun beg ini, saya nak iPhone ini saja"

Ya Allah, kasihan. Manusia sanggup memikul dosa demi sebuah telefon bimbit yang logo Applenya digigit separuh oleh semut. Yang hanya menjadi benda yang tak berguna apabila password dan segala isi dilock. 

Dalam masa 15 minit selepas kejadian itu, saya cuba menghubungi telefon sendiri. Dia jawab dan cuba menipu saya kononnya dia terjumpa telefon saya di Jalan Tar. Selepas saya ugut nak viralkan gambarnya yang diperolehi dari rakaman kamera litar tertutup (CCTV), dia akhirnya mengaku. 

Namun begitu, dia siap mengugut saya jika mahukan beg tangan itu semula, saya kena bagi password iPhone. 

Rasa nak sound, "Kebodohan tu simpan sikit dik!" 

Tak adanya saya nak bagi. Lagipun apa jaminan dia tak lari selepas mendapat password iPhone saya? 

Dalam sejam lebih juga berlaku sesi pujuk memujuk dan masa ini polis bantuan yang bercakap dengan dia. Kalau saya, entah kebodohan apa lagi yang akan diperkatakannya nanti. 

Jadi memang taklah, dia ingat saya ini sama-sama bodoh seperti dia? Kalau saya tak dapat telefon itu, tak ada makna dia akan dapat. Simpanlah Apple digigit semut yang tak berfungsi itu bersama dengan dosa kau itu. 

Tiba di balai polis, kami dimaklumkan bahawa mereka kerap mendapat laporan kejadian yang sama di surau yang sama.

Sebuah shopping complex betul-betul sebelah bangunan parti ada lambang keris

Assalamualaikum, Innalillahi wainna ilaihi rajiun. Pagi ini baru ada kesempatan nak berkongsi perihal ahli keluarga...
Posted by Prolog Med on Monday, February 27, 2017

Saya tidak mampu nak share apa kecuali rasa nak maki sahaja. Suara si pencuri itu masih terngiang-ngiang di telinga. Semoga dia dapat ditangkap satu hari nanti. Aamin. 

Nota: Pihak mall tidak benarkan kami mengambil gambar ini dan viralkan di media sosial. Katanya tindakan itu akan menjejaskan nama baik mall mereka. Ek eleh, kalau dah kejadian sama berulang-ulang, kau tak jaga keselamatan pengunjung. Buat apa kami jaga nama baik kau, kan? 

Gambar ini diperolehi dengan cara lain, guna 'kabel'. 

Saya sudah maklumkan pada pencuri itu, kalau dia enggan pulangkan beg tangan saya, saya akan viralkan gambar dia. Dan disebabkan kesombongan dan keangkuhan dia yang juga berkata,

"Saya tak kisah nak viral"

Jadi saya tunaikan janji. Serius sangat celaka ini punya orang. 


from Viral Semasa http://ift.tt/2m6OuWi
via IFTTT

About BaruLaViral

Powered by Blogger.
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close