Kontrovesi

Petua Buang Angin Dalam Badan Secara Tradisional

loading...


Kita sering mengalami yang namanya dimasukkan angin yang diambil daripada aktiviti harian atau makanan. Angin dalam badan boleh kita rasa dengan sifat-sifat yang mudah dikenali, seperti kembung, badan tempang dan lemah, hingga loya. Perut kembung boleh berlaku disebabkan oleh angin yang disimpan di dalam usus yang disekat dan tidak berupaya untuk keluar sehingga anda boleh berasa loya dan perut terasa kembung.

Gas berlebihan yang terdapat di dalam perut di mana gas senyap dalam penghadaman anda membuat perut anda kembung dan anda biasanya akan cuba untuk mengeluarkannya melalui angin atau burps. Selain daripada perut kembung, angin dalam badan juga boleh menyebabkan penurunan semangat kerja kerana sebahagian badan mengalami kesakitan reumatik dan berasa sangat tidak bertenaga, yang ditandakan dengan kenaikan suhu badan.

Anda boleh mengikut petua hilangkan angin dalam badan yang boleh anda lakukan secara tradisional, herba, atau dengan perubatan kerana angin dalam badan telah menjadi satu penyakit yang biasa dalam masyarakat.

Petua Buang Angin Dalam Badan

1. Ambil Vitamin C
Siapa yang tahu ternyata Vitamin C boleh buang angin dalam badan kerana Vitamin C boleh meningkatkan imuniti badan supaya ketahanan badan akan bertambah dan anda boleh merasa badan anda kembali dalam bentuk sihat. Vitamin C adalah sangat penting untuk kesihatan terutamanya dari segi keseimbangan dalam ketahanan badan. Sudah begitu banyak produk dalam pelbagai syarikat menawarkan produk Vitamin C tersedia di farmasi.
2. Ambil ubat-ubat herba

Anda pasti memikirkan ubat-ubat herba adalah satu cara semulajadi, tetapi komposisi produk ubat-ubatan herba kini juga meluas dan dimasukkan ke dalam perubatan sederhana. Ramai bahan-bahan herba dijadikan sebagai ubat-ubatan penyakit yang spesifik dan salah seorang daripada mereka boleh hilangkan angin dalam badan. Ubat herba sudah tersedia dalam bentuk cecair dan tablet di farmasi.
3. Ambil halia
Ini adalah petua buang angin dalam badan secara tradisional yang sedap, kerana kini banyak halia sudah dalam pelbagai jenis seperti minuman halia, halia merah yang terlarut dalam air suam, ada juga susu halia yang rasa lebih lazat dibandingkan dengan ubat-ubatan kimia. Tetapi jika anda suka halia semulajadi juga tidak menjadi perkara dan lebih berkesan untuk membuang angin dalam badan.
4. Ambil bawang putih
Selain daripada perasa pada masakan, bawang putih menjadi petua buang angin dalam badan. Kandungan bahan dalam bawang putih ini mampu mrengusir angin dalam badan dengan cepat. Dengan memakan bawang putih, boleh membuang angin dalam badan. Orang tua yang mempunyai bayi yang mengalami angin masuk atau kembung biasanya membalurkan bawang putih sekitar bahagian-bahagian badan dan menggosokannya.
3. Minum rebusan daun betik
Ternyata bahawa meminum air rebusan daun betik boleh juga hilangkan angin dalam badan. Caranya dengan rebus 4 hingga 5 helai daun betik dengan 1 liter air. Biarkan air yang bercampur dengan daun betik dan minum rebusan air dalam keadaan suam. Walaupun pahit, petua ini lagi mujarab.
4. Makan sup hangat
Inilah petua buang angin dalam badan yang sedap, iaitu dengan memakan sup hangat apabila kita mengalami angin dalam badan. Kesan panas dalam badan ini boleh menghilangkan lesu yang disebabkan dari mendapat angin supaya anda berasa lebih segar.
5. Kerokan
Anda pasti tidak asing lagi atau sangat akrab dengan kerokan, di mana bahagian badan anda akan dikerok menggunakan duit syiling licin supaya ia boleh membuka liang-liang kulit badan anda. Petua ini dipercayai sejak purba boleh membuang angin dalam badan. Kerokan boleh dilakukan untuk semua orang, kerana selain boleh hilangkan angin dalam badan, kerokan boleh juga sebagai suatu kelonggaran untuk anda, serta sensasi urut cukup lazat. Kerokan banyak juga dibincangkan memberi kesan teruk dan ada juga yang mengatakan kesan baik. Kesan teruknya seperti lubang liang kulit badan boleh membesar dan menambah teruk angin dalam badan. Tetapi ramai masyarakat kini telah sentiasa menikmati kerokan sebagai satu cara untuk buang angin dalam badan.
6. Bekam
Satu perkara yang sangat biasa dan meluas dilaksanakan untuk buang angin dalam badan iaitu dengan bekam. Teknik bekam dilakukan dalam beberapa cara. Satu cara dengan alat khas yang menghisap udara supaya menarik bahagian kulit anda keluar yang dipercaya untuk menarik angin dalam tubuh melalui liang-liang kulit badan. Ada juga menggunakan kaca dan bomba untuk mengurangkan tekanan udara dalam kaca supaya bahagian kulit akan tertarik. Untuk mengeluarkan darah dan angin, dilakukan dengan dua cara, iaitu dengan cara menindik bahagian tubuh yang di bekam dengan jarum atau hanya dilakukan bekam. Menindik bahagian tubuh dengan jarum juga sebagai akupunktur yang ditambah pula dengan teknik bekam berkhasiat juga untuk memulihkan stamina dan boleh menghilangkan penyakit tertentu.
7. Bersenam
Ramai tidak tahu juga bahawa kadang-kadang orang mendapat angin dalam badan kerana jarang melakukan aktiviti atau gerakan supaya badan terasa lesu dan kaku. Bilakah anda hanya kerap lakukan pergerakan sederhana seperti berjoging atau berjalan kaki semata-mata, atau dengan Gimnastik kecil sekurang-kurangnya anda keluarkan peluh dan menambah kelenturan otot-otot dalam badan anda.
8. Relleving Wind Pose
Istilah lain iaitu menguis angin. Inilah yang merupakan pose dalam satu pergerakan yoga yang dipercayai dapat menghilangkan angin dalam badan anda. Caranya dengan terlentang dan kemudian tarik salah satu lutut ke arah dada dan pegang dengan kedua-dua tangan, tarik lutut perlahan-lahan untuk lebih dekat dan lebih dekat ke arah dada anda, pegang dan ulang di kaki lain. Ia adalah untuk menyekat gas yang berada di perut anda supaya mudah untuk dapat dibuang.
9. Garland Pose
cara hilangkan angin dalam badan
Gaya yang satu ini iaitu dengan membuka peha yang berfaedah untuk mengeluarkan gas dalam badan kita. Perkara yang dilakukan adalah berdiri dengan kedua kaki yang lebar dan kemudian meletakkan tangan seperti berdoa, selepas itu tekut lutut anda ke kedudukan bercangkung sementara waktu mengeluarkan nafas dengan kedudukan siku tangan pada lutut dan belakang. Mengadakan satu masa maka gas akan hilang daripada badan anda.
Itulah petua buang angin dalam badan secara tradisional yang cepat dan paling mujarab yang boleh kami kongsikan. Pesakit yang telah mula baik, biasanya ditandakan dengan flatus atau farts. Kadang-kadang pesakit muntah tetapi hanya sekali atau dua kali ini dan tidak berterusan. Hati-hati dengan tanda peluh sejuk ditambah pula kesakitan di sebelah kiri dada dan menembus ke bahagian belakang. Ia adalah tanda penyakit jantung. Jika rakan mengalami kesakitan itu segera menghubungi doktor untuk mendapatkan bantuan.


Sumber : petuasihat.net


via Bin Usrah

from Viral Semasa http://ift.tt/2muOsr5
via IFTTT

About BaruLaViral

Powered by Blogger.
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close