Kontrovesi

6 Perkara Wajib Anda Tahu Semasa Tempoh Pertunangan

loading...


Seperti kita tahu, pertunangan adalah satu ungkapan yang menyeru kepada pernikahan. Ia adalah satu perjanjian di antara dua pihak (pihak lelaki dan perempuan) untuk melangsungkan perkahwinan. Ia bukanlah satu akad seperti pernikahan dan memutuskan pertunangan dengan sebab-sebab tertentu bukanlah suatu kesalahan.
Walaupun begitu, ia bukanlah satu ‘lesen’ untuk kedua pihak bebas bergaul. Mereka masih perlu menjaga adab-adabnya. Ini kerana pertunangan di sisi Islam adalah sama sahaja hubungannya sebelum berkahwin dan mereka masih dianggap ‘ajnabi’.
Antara adab-adab yang perlu dipelihara bersama antara kedua pihak ialah;

#1 – Tidak Berdua-duaan

Sebaiknya, elakkan bertemu secara berdua kecuali ditemani mahram (bagi perempuan). Mahram tersebut mestilah mencukupi syarat iaitu mereka yang sudah berakal dan mampu membezakan antara baik dan buruk.
Rasulullah saw bersabda;
“Tidaklah seorang lelaki itu bersendirian dengan wanita malainkan ada orang yang ketiga iaitu syaitan.”

#2 – Bebas Dari Unsur Nafsu Dan Syahwat

Sekiranya terdapat keperluan untuk bertemu, pastikan pertemuan tersebut bebas dari sebarang unsur nafsu dan syahwat. Jika sekiranya terdetik di hati akan perkara tersebut, ucapkanlah istighfar agar syaitan lari dari menghasut diri.

#3 – Menutup Aurat

Sentiasalah menutup aurat apabila bertemu antara kedua belah pihak. Ini kerana, hubungan pertunangan masih belum sah dan keduanya belum bergelar suami isteri lagi. Aurat antara keduanya adalah sama sahaja seperti yang digariskan dalam Islam bagi ajnabi.

#4 – Jaga Percakapan

Bagi pihak perempuan, janganlah bercakap terlalu manja dan menggoda. Begitu juga pihak lelaki, kawallah kemesraan dalam perhubungan kalian sehingga sampai masanya nanti. Dan perlu diingat, janganlah pihak lelaki itu berasakan bahawa perempuan itu sudah menjadi milik mutlaknya dan boleh melakukan apa-apa saja, sehingga melanggar batas agama.

#5 – Jangan Menghebahkan Kepada Awam

Elakkan menghebahkan kepada awam kerana ikatan ‘janji untuk berkahwin’ boleh membawa fitnah dengan mudah. Ia juga boleh terungkai dengan beberapa cabaran semasa pertunangan. Namun begitu, sekiranya ia bebas dari sebarang fitnah tidak mengapa.
Dan sekiranya, terdapat orang lain yang ingin meminang tunangan tersebut, perlulah dimaklumkan padanya bahawa ia sudah menjadi tunangan orang. Ini kerana terdapat larangan daripada Rasulullah saw iaitu;
“Orang Muslim adalah saudara orang mukmin, maka tidak halal bagi seorang mukmin meminang seorang perempuan yang sedang dipinang oleh saudaranya hingga nyata sudah ditinggalkan”.Hadis Riwayat Ahmad dan Muslim.

#6 – Jangan Berhubung Tanpa Ikatan Sah Terlampau Lama

Jangan berhubung tanpa ikatan sah terlampau lama kerana ia amat mudah membawa kepada yang haram. Ini kerana dibimbangi dalam tempoh tersebut, keduanya terjebak kepada perkara yang dilarang dalam Islam. Melainkan jika masing-masing menjaga adab-adab dan sabar menunggu.
“Tidak dilihat (penyelesaian) bagi dua orang yang cinta-mencintai kecuali nikah.”Riwayat Ibn Majah, al-Hakim, sahih menurut al-Hakim, as-Suyuti , al-Jami’ as-Soghir, no 7361, 4/397.
Demikianlah beberapa adab dan disiplin dalam pertunangan. Ternyata Islam amat menitikberatkan soal hubungan antara lelaki dan wanita, sekalipun mereka sudah ada ikatan pertunangan, iaitu ikatan janji untuk melangkah ke alam perkahwinan.
Pertunangan ini selain dijadikan sebagai satu medium untuk saling mengenali antara kedua pasangan, ia juga menjadi medium untuk kedua pihak mempertingkatkan ilmu pengetahuan terutama dalam hal ehwal rumahtangga, ibadah dan lain-lain.
Jika diperhatikan lagi, segala adab dan disiplin yang dikemukakan itu secara jelas untuk membimbing kedua pihak lelaki dan wanita tersebut agar menjaga diri daripada terjebak kepada perkara yang mendekati zina.
Secara tidak langsung, ia mampu menjadi nilai tambah bagi amal ibadah kerana ia adalah salah satu usaha untuk bermujahadah iaitu melawan segala keinginan nafsu yang mendorong untuk mendekati perkara yang dilarang. Mudah-mudahan, perkongsian ini dapat memberikan pencerahan kepada yang memerlukan. Wallahua’lam.


Sumber : tazkirah.net



via Bin Usrah

from Viral Semasa http://ift.tt/2msAXGQ
via IFTTT

About BaruLaViral

Powered by Blogger.
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close