Kontrovesi

3 Mata Ini Tidak Akan Dibakar Dalam Neraka JahannamNanti... Sila Sebarkan !!

loading...

By: Ust Abu ‘Azzam Abid ibn Muhammad Nuur (Master of Shari’ah)

Ulama’ salaf mengatakan, “3 mata tidak akan menangis ketika kedahsyatan Qiyamat dan tidak akan dibakar dalam Api Neraka Jahannam iaitu: – Mata yang menangis kerana Allah (takut kepada Allah), mata yang berjaga malam dalam jihad di jalan Allah dan mata yang berjaga malam kerana membaca dan mengkaji kitabullah.” Dalam al-Fawa’id al-Hisan oleh ‘Ali al-Khal’ei (w492H), dari Mu’awiyah ibn Haydah r.a., “…dan mata yang menundukkan pandangannya dari perkara2 yg diharamkan Allah.”

Mati itu Lebih Baik Dari Hidup.
al-Imam Ibn Jarir al-Tabari, meriwayatkan dgn sanadnya bhw Abu Darda’ r.a. berkata,

ما من مؤمن إلا والموت خير له، وما من كافر إلا والموت خير له، ومن لم يصدقني فإن الله يقول: ( وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلأبْرَارِ ) ويقول: وَلا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ 

“Tiada seorg mu’min pun melainkan mati lebih baik baginya. Firman Allah; … dan apa yang ada di sisi Allah lebih baik bagi org2 yg baik (beriman dan bertaqwa) iaitu syurga serta sungai2 yg kekal abadi. Ali ‘Imran ayat 198. Tiada seorg kafir pun melainkan mati itu lebih baik baginya Allah swt berfirman, Dan janganlah sesekali org2 kafir menyangka bhw sesungguhnya Kami tangguhkan bgi mereka itu suatu yg baik baginya, krn sesungguhnya KAMI memanjngkn umur mrk supaya bertambah dosa dan bagi mrk azab yg menghinakan.Ali ‘Imran 178.

Juga kerana mati itu adalah taqdir Allah, maka semua taqdir Allah adalah lbh baik bg stp hamba. Dalam hadith, “Tidaklah ALlah mentaqdirkan utk seseorg hamba suatu taqdir melainkan itu adalah lebih baik baginya.” HR Ahmad.

Dalam mentafsir ayat 157 Ali ‘Imran, al-Hafiz Ibn Kathir berkata,

via Bin Usrah

from Viral Semasa http://ift.tt/2m8lTzq
via IFTTT

About BaruLaViral

Powered by Blogger.
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close