AGAMA

~ APAKAH ADA SYARIAT YG DIKAIFIYATKAN APABILA MASUK KE RUMAH BARU?

loading...
~ APAKAH ADA SYARIAT YG DIKAIFIYATKAN APABILA MASUK KE RUMAH BARU?





Di bahasa secara ilmu , Agama TIDAK mensyariatkan apa2 pun bentuk amalan samada kenduri tahlil kesyurukan, ritual pagar rumah batin dari makhluk halus, doa khusus, solat khusus, sujud syukur dan sebagainya.

Cuma ada perkara yg baik untuk dilakukan sebagai meraikan kejiranan setempat dengan mengadakan walimah betujuan untuk suai kenal , namun ia bukanlah sunnah yg disyariatkan , tetapi sebagai menyempurnakan rasa syukur serta merapatkan silaturahim antara jiran.

Antara concern bila kita masuk ke rumah baru adalah dibimbangi ada gangguan jin disebabkan baru yg hendak di duduk itu tidak berpenghuni sebelom ini. Jadi caranya adalah membaca Al-Quran setiap hari. Antara surah yg dianjurkan untuk dibaca bagi mengusir jin adalah surah Al-Baqarah iaitu 2 ayat yg terakhir, namun dengan merutinkan bacaan Quran setiap hari akan menghindari jin dari menetap/menghuni di rumah kita. Kalau langsung tak der yg orang yg mampu baca Quran maka kita boleh buka bacaan mp3 Quran mudah2an dengan bacaan ayat Allah SWT jin akan beredar, namun tetaplah berusaha untuk membacakan Quran.

Selain dari itu antara perkara yg kita perlu istiqomahkan sebelom masuk, ke rumah adalah dengan mengucapkan salam ('Assalamualaikum") samada ada penghuni atau tidak ada penghuni (Assalamualaina wa a'la ibadillah his solihin) serta melangkah masuk memulakan dengan membaca "Bismillah". Ini bersandarkan hadis yg diriwayatkan oleh Jabir bin Abdillah radhiallahu ‘anhuma, kata Nabi s.a.w “Apabila ada orang yang masuk rumah, kemudian dia mengingat Allah ketika masuk, dan ketika makan, maka syaitan akan mengatakan (kepada temannya): ‘Tidak ada tempat menginap dan tidak ada makan malam.’ Tapi apabila dia tidak mengingat Allah ketika masuk, maka setan mengatakan: ‘Kalian mendapatkan tempat menginap’.” (HR. Muslim 2018, Abu Daud 3765 dan yang lainnya)

Di dalam dalil yg lain kita di sarankan agar menutup pintu rumah setelah kita masuk dengan mengucapkan "Bismillah ", juga hadis melalui Jabir bin Abdillah radhiallahu ‘anhuma, kata Nabi s.a.w “Tutuplah pintu, dan sebutlah nama Allah. Karena setan tidak akan membuka pintu yang tertutup (yang disebut nama Allah).” (HR. Bukhari 3304, Muslim 2012 dan yang lainnya)

Antara saranan yg lain bertsabit dari hadis2 yg soheh adalah memperbanyakkan solat sunat di rumah serta TIDAK MELETAKKAN/MENGGANTUNG GAMBAR2 MAKHLUK BERNYAWA DI RUMAH

Mudah2an panduan ini bermanfaat.

About BaruLaViral

Powered by Blogger.
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close